گروه کوهنوردی اتک شهرستان درگز

گزارش صعود علم کوه از مسیر سیاه سنگ ها

گروه کوهنوردی اتک شهریور ماه 1389

روز اول 17/06/1389

حرکت از درگز ساعت 4 صبح با یک دستگاه مینی بوس متعلق به تربیت بدنی به اتفاق جناب آقای رهبر(رئیس هیات) علی نیک بخت(دبیر هیأت ) و پیمان احمدی ، فرشاد افشین بنده(قاسم خلیلی ) و خانم ها حمیده پارسایی ، اقدس حسینی و سارا صفائیان . شب ساعت 9 استقرار در قرارگاه رود بارک و استراحت

روز دوم 18/06/1389

ساعت 5/10 طبق هماهنگی با یک دستگاه وانت کلیه اعضا گروه حرکت کردیم که ابتدا گروه شش نفری ما یعنی پیمان احمدی و فرشاد افشین و بنده (قاسم خلیلی) پس از طی 7کیلو متر و حدود30دقیقه دربریر پیاده شدیم و پس از مرتب کردن کوله ها ساعت 45/10 دقیقه حرکت کردیم پس از 15 دقیقه ابتدا به پل چوبی رسیدیم که دو مسیر در اینجا وجود دارد سمت راست به طرف کالاهو و کلجاران و سمت چپ به طرف سرچال با راهی پاکوب وشیبی تند در دامنه یال سمت راست رود خانه ادامه می یابد. در ساعت 45/11 دقیقه به به کشتی سنگ رسیدیم و کمی استراحت و آب هم برداشتیم چون تا پناه گاه آبی نیست وبه حرکت ادامه دادیم و با گذر از کنگلک و لیزینک که که رفته رفته به ارتفاع ها نیز افزوده می شد ساعت30/15 دقیقه به پناهگاه رسیدیم خلوت بود و ساکت به غیر از ما یک گروه سه نفری لز قزوین بودند که به قصد صعود گرده آمده بودند.

و دو نفر دیگر که در آن لحظه در پناهگاه بودند . پناهگاه بسیار تمیز و دارای تخت و موقعیت عالی است حدود 40 نفر ظرفیت تخت هاست و در شرایط اضطراری تا 100 نفر ظرفیت دارد. شب دو نفر رفته بودن برای هم هوای برگشتندو ما در مسیر آنها را دیدیم و با هم برگشتیم و شب یک ساعتی را با هم گذراندیم آقایان حمید دهقانو مختار ناوه از کوهنوردان برجسته و با اخلاق خوب سنندج بودند آنها نیز راهی سیاه سنگ ها بودند برای روز بعد . لذا قرار شد صبح زود حرکت کنیم لذا ساعت 10 به اتاق خودمان باز گشتیم و خوابیدیم.

روز سوم 19/06/89 مصادف با عید سعید فطر

طبق قرار شب قبل ساعت 5 صبح بیدار شدیمو پس از بستن کوله ها و وسایل و خوردن صبحانه مختصر ساعت 45/5 دقیقه پناهگاه را به اتفاق دوستان خودمان و حمید آقا و آقای ناوه به سمت مسیر سیاه سنگ ها حرکت کردیم. پس از کمی طی مسیر پاکوب، به سمت چپ پیچیدیم و از روی مورن ها که سنگ چین شده بودند و تا حدودی پاکوب خود را به سمت مسیر شن اسکی سیاه سنگ ها رساندیم که حدود 2 ساعت طول کشید در اینجا دو مسیر وجود دارد یکی مسیر شن اسکی که درست در زیر قله سیاه سنگ هاست و دیگری نرسیده به آن و زیر سنگی و یک تیغه به بالای گردنه چالون می رسد که ما  به پیشنهاد آقای دهقان مسیر دوم یعنی مسیر سنگی قبل از شن اسکی را انتخاب کردیم و به بالا رفتیم پس از رسیدن به یال استراحتی کوتاه و حرکت به طرف قله سیاه سنگ ها دست به سنگ شدن و بالا رفتن و ارتفاع گرفتن و پی به ابهت علم کوه بردن چه شکوهی یکی از زیبا ترین مناطق را در آن واحد می بینی پس از نبرد با سنگ ها در ساعت 45/11 به جان پناه سیاه سنگ ها رسیدیم واستراحت کوتاه و ناهاری مختصر و چند عکس یادگاری ساعت 05/12 دقیقه به سمت قله حرکت کردیم و در ساعت 50/13 دقیقه به محل تلاقی مسیر رجیکش و مسیر سیاه سنگ ها رسیدیم لحظه کوتاهی استراحت و دوباره به سوی قله در اینجا مسیر مشترک می شود یعنی مسیری که از سیاه سنگ ها می آید و مسیری که از حصار چال می آید سر انجام ساعت 30/14 روز جمعه مصادف با عید سعید فطر گروه کوهنوردی اتک درگز به اتفاق آقایان حمید دهقان و مختار ناوه پای بر ستیغ پر ابهت علم کوه نگین قبل تخت سلیمان نهادیم عکسی گرفتیم و خوش و بشی و برگشت از حصار چال و ملحق شدن به دوستانمان که از مسیر حصار چال موفق به صعود قله شده بودند.

نکات مهم :

1.  بهتر است برای صعود این مسیر روز اول از ساعت 6 صبح حرکت از قرارگاه باشد تا فرصت کافی برای هم هوایی وجود داشته باشد می توانید به قله تخت سلیمان صعود کرده و از لحاظ هم هوایی در شرایط ایده عالی به صعود روز بعد ادامه دهید

2. پس از گذر از جان پناه حواستان باشد که مسیر شاخک را صعود نکرده بلکه کمی جلوتر مسیر پاکوب با شیب تند به سمت تلاقی راه پاکوبی که از حصار چال می رسد ملحق می شود

3. نیاز به مهارت صخره نوردی و دست به سنگ شدن و ترس از ارتفاع وجود دارد لذا رفتن افراد مبتدی از این مسیر جایز نیست

4. پس از کشتی سنک فقط یک لوله باریک آب وجود دارد که دائمی نیست لذا بهتر است آب مورد نیاز را تا پناه گاه از همین کشتی سنگ تهیه کنید.