گروه کوهنوردی اتک شهرستان درگز

گزارش صعود به قله آزاد کوه

قله ی آزاد کوه یا به قولی شاهزاده ی کج گردن با ارتفاع 4392متر دومین قله ی مرتفع البرز مرکزی پس از دماوند در سلسله جبال البرز مرکزی در ناحیه ی کوهستانی کجور قرار دارد شکل هرمی و دیواره ی زیبای شمالی این کوه از فراز بسیاری از قلل مرتفع البرز مرکزی قابل تشخیص است. موقعیت قله به گونه ای است که صعود به آن تنها از دامنه ی شمالی آن و از گردنه ی چورن قابل انجام می باشد. این قله از شمال به دره ی رودخانه ی بلده از شرق به دره ی کلاک از غرب به دره ی نسن و از جنوب به دره ی وارنگرود محدود می باشد.

روز اول چهارشنبه 9/4/89

ساعت 5بعدازظهر به اتفاق 27 نفر از اعضای باشگاه آزادگان مشهد با یک دستگاه اتوبوس به سمت شهرستان بلده در مازندران حرکت کردیم.

روز دوم پنج شنبه 10/4/89

8صبح در یک هوای متعدل به روستای زیبای یوش رسیدیم و برای صرف صبحانه به منزل رویایی نیمایوشیج رفتیم و بعد از آمادگی کامل با دو دستگاه سایپا به مقصد روستای نسن حرکت کردیم ساعت 10 صبح از روستای نسن با کوله های سنگین را ه افتادیم و پس از خروج از روستا به رودخانه ای باریک اما پر خروش رسیدیم و از حاشیه ی آن به راهمان ادامه دادیم. این منطقه پر از گل های ریز وحشی و ریواس است.12:30 برای ناهار زیر چند سایه سنگین سپیدار توقف کردیم و به علت گرمای شدید تا ساعت 3 بعد از ظهر استراحت کردیم ، ادامه ی مسیر دوباره از حاشیه ی رود بود وهدف گروه این بود که از سمت روستای نسن به پشت آزاد کوه برسیم و سپس صعود کنیم و خودمان را از مسیر دیگر به روستای کلاک بالا ،مسیر عمومی صعود ،برسانیم. 6:30بعد ازظهر در یک هوای خنک در پشت آزاد کوه بودیم و از رودخانه ی اصلی کمی فاصله گرفتیم ودر چمنزاری وسیع که آب برف چال های متعددی از آن می گذشت چادرها را بر قرار نمودیم وپس از صرف شامی مختصر خوابیدیم.

روز سوم جمعه 11/4/89

طبق برنامه ی سرپرست گروه آقای ثاقب عزیز 5صبح بیدار باش بود و پس از آمادگی بچه ها ساعت 6راه افتادیم پس از 2ساعت کوله کشی سنگین در شیب تند خودمان را روی گردنه ی چورن به ارتفاع 3830 رساندیم و بعد صرف صبحانه و گذاشتن کوله ها ساعت 8:45از ابتدای راه مارپیچ شن اسکی که بسیار تند و سنگلاخی هم بود به راه افتادیم . نیمه های مسیر بودیم و ارتفاع زدگی تعدادی از همنوردان را اذیت می کردکه یکباره با نمایان شدن قله ی دماوند شوری به پا شد و جانی دوباره گرفتند.با سر قدمی آقای عباس زاده همه توانستند خودشان را ساعت 11:30 به روی قله برسانند پس از برداشتن عکس یادگاری دوباره رو به پایین سرازیر شدیم و ساعت 1 روی گردنه بودیم و با کمی استراحت وارد راه پاکوب روستای کلاک شدیم، آبی در این مسیر دیده نمی شد اما پس از یک ساعت کم کم آب برف ها به سطح زمین آمدند و موقعیت خوبی را برای توقف و نهار ما فراهم کردند. ساعت 3 دوباره را ه افتادیم و فقط توقف کوتاهی برای صرف چای داشتیم و ساعت 6 خودمان را به روستای زیبای کلاک بالا رساندیم ،با تلاش آقای الیان دوست داشتنی 7بعدازظهر سوار بر سایپای تعبیه شده به سمت بلده رفتیم و از آنجا با اتوبوسی به نور عزیمت کردیم .ساعت 12 شب در پارک جنگلی نور بودیم هوایی شرجی و گرم بر خلاف بلده ی خنک و زیبا و باصفا.

روز چهارم 12/4/89 شنبه

اتوبوس گروه ساعت 1 بعدازظهر برای سوار کردن بچه ها به پارک جنگلی وارد شد و بلافاصله به سمت مشهد راه افتادیم و ساعت 6:30صبح روز یکشنبه از بچه های گروه در مشهد خداحافظی کردیم.

اعضای شرکت کننده ی گروه اتک:آقایان علی نیک بخت ،قاسم خلیلی ، فرشاد افشین، پیمان احمدی.